Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl meest bezochte vergelijkers

Posted by on Dec 19, 2011 in Nieuws | 0 comments

De meeste Nederlandse consumenten gaan of naar Kieskeurig.nl of naar Vergelijk.nl om zich op komende aankopen te oriënteren. Uit onderzoek blijkt verder dat de websites van fabrikanten steeds belangrijker worden gevonden door de consument.

Marktonderzoeker GfK Retail & Technology en IM Networks publiceren donderdag het rapportBricks & Clicks Market Monitor waaruit blijkt hoe het typische oriëntatieproces van consumenten is voor een aantal productcategorieën en via welk kanaal uiteindelijk de aanschaf werd gedaan. Emerce had voorinzage in het rapport.

Daarin concluderen de onderzoekers dat consumenten gemiddeld 2,1 productvergelijkers bezoeken voordat ze tot een aankoop overgaan bij een fysieke of digitale winkel. Offline kopers bezoeken 2,0 websites, online kopers 2,2. Er is gekeken naar negen vergelijkers en Kieskeurig.nl (57,1%) en Vergelijk.nl (40,4%) zijn de nummers een en twee en komen dus vrijwel altijd voor in het oriëntatieproces van de consument.

De opvallende derde in dit lijstje is niet de website van een andere verlijkingssite maar die van de fabrikant van het artikel dat men koopt. Die wordt in 24,7 procent van de gevallen voor aanschaf geraadpleegd bij de aankoop van een duurzaam consumptiegoed.

De nummers vier tot en met zes zijn: Prijsvergelijk (12,3%), Beslist (12,3%) en Kelkoo (10%).

Michael Fros van IM Networks: “Kijken we naar de ontwikkelingen ten opzichte van 2010, dan zien we dat de positie van Kieskeurig en Vergelijk beiden flink zijn verstevigd, plus 7,9 procentpunten voor Kieskeurig enplus 10,2 procentpunten voor Vergelijk. Met name de ontwikkeling van Vergelijk is over een breed front aan producten, terwijl Kieskeurig zich meer lijkt te verstevigen in de markt van elektronica, IT en Witgoed. De positie van de sites van fabrikanten is afgelopen jaar gegroeid met 5,1 procentpunten.”

Het onderzoek laat ook zien dat twee derde van de consumenten die een productvergelijker bezoekt, niet doorklikt naar een webwinkel. Juist met die kliks verdienen de vergelijkingssites hun geld. Prijs, zo blijkt, is niet de doorslaggevende factor om bij een online winkel te kopen. De consument gaat er vanuit de prijzen bij webwinkels per definitie al scherp zijn. “Willen vergelijkers hun relevantie behouden, dan moeten ze meer inspelen op de emotie. De look & feel van een merk, de belevingswereld, verenigen met nuttige informatie.”

De positie van de vergelijkingssites wordt op termijn bedreigd door Google. Deze neemt de kale vergelijkingsrol in toenemende mate over via Google Shopping. Daar komt bij dat de zoekmachine generieke informatie, wat productbeschrijvingen zijn, niet hoog waardeert. Unieke content krijgt meer punten van Google.

Daarom ontvouwen productvergelijkers nu strategieën waarbij ze meer eigen content creëren, overwegend door meer recensies aan hun sites toe te voegen. In de toekomst zullen ze zich meer moeten richten op het overbrengen van een beleving van merken en producten.

Bron: [Emerce]